Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Solaris VII: Wydziedziczeni - Witryna Zapasowa

Expandmenu Shrunk


Perełki z Battlecorps I – Objectives

okładka objectiveSłowo Blake’a dogorywa. Ostatnie jego armie rozpadają się na skutek braków zaopatrzeniowych i odcięcia od Ziemi. Ostateczne pokonanie Blakistów jest kwestią czasu. Po wojnie układ sił oczywiście się zmieni, a przyszłe konflikty będą prowadzone w nowych warunkach. Wbrew pozorom Sfera nie jest jedną wielką kupą gruzów. Przemysł wojskowy wręcz zyskał dzięki technologii wydartej z Comstaru, a że fronty jeszcze nie wygasły, klienci płacą hojnie za dobry towar. Tłuściutkie kompleksy przemysłowe tylko czekają na porządną salwę z AC20 a stoczniom zawieszonym na orbitach przydałaby się wizyta kilku Unionów z obstawą myśliwców aero. Tylko gdzie ich szukać? Nie każda planeta to Zagłębie Ruhry, a wiele z nich omijają nawet piraci.

Objectives to przewodniki po ośrodkach przemysłu i technologii w Sferze Wewnętrznej. Opisują kluczowe dla frakcji planety i przedsiębiorstwa. Na przykład… hm… które kierunki studiów dominują na Wojskowym Uniwersytecie Buena. Na którym jest kontynencie? Jaki tam jest klimat? Jakie jednostki wojskowe można tam napotkać? Czy mają mechy, czy raczej konwencjonalne jednostki? A jeśli się na to zasadzimy, to jak długo zajmie podróż od punktu skoku do planety? Czy ma księżyce? Czy na planecie są fabryki produkujące mechy, a jeśli tak to jakie? Informacje są bardzo skondensowane i nijak się mają do bogactwa opracowań FASY, ale za to opisują temat kompleksowo. Mając zestaw tych książeczek mamy podkład do kampanii Battletecha jak się patrzy.

Osobiście uwielbiam czytać o uniwersum. Zwłaszcza jeśli jest to uniwersum Battletecha. Żal mnie bierze, że Objectives to właściwie nazwa planety, podstawowe dane, grawitacja, klimat, zasoby wodne, rozwój lokalnej fauny, populacja, socio-industrial level *, obrońcy, może jakaś większe przedsiębiorstwo sprzedające dla wojska, NASTĘPNY. Do poczytania tu tyle, co nic. Twórcy mieli jednak inne założenia. Postanowili skondensować i podać w zestandaryzowanej formie informacje na temat wszystkich (mniej, lub bardziej) ważnych dla frakcji układów. Erpegowcy nie mają tu czego szukać, raczej są to informacje dla projektowania kampanii, lub luźnego grania na Warchest, żeby master mógł podać graczom co się dzieje w okolicy. Po dokładne informacje na temat planet nadal trzeba zaglądać do Field Manual, albo starusieńkich podręczników FASY.

Socio-industrial level, czyli wskaźnik zaawansowania społeczo-przemysłowego. Jest to ciekawostka uniwersum, gdyż podaje mechanicznie stopień zaawansowania wszelkiego dostępnego wyposażenia, od mechów do mieczy, jak również dla planet. Każda planeta ma pięć liter od A do F, odpowiadającym z grubsza ocenom wystawianym amerykańskim uczniom. Są to kolejno: poziom zaawansowania technologicznego, uprzemysłowienie, baza surowcowa, produkcja oraz zaplecze rolnicze. Natomiast każdy element wyposażenia mecha, broń ręczna, pancerz, czołg, helikopter, statek kosmiczny, ma swoje oznaczenie literowe odpowiadające poziomowi SI. Możemy więc z grubsza wykoncypować, czy na planecie można zaprawić mecha i załadować amunicję, czy jest raczej z tych do podziwiania krajobrazów, o ile oczywiście atmosfera na to pozwala.

Książeczki Objectives podają informacje przekrojowo. Każda z nich zawiera kompletne dane na temat miękkiego podbrzusza. Co należy rozwalić, żeby frakcja po prostu przestała działać. Kiedy naprawdę nie cierpisz Steinerów, tego małego ścierwa drani zawszonych, które zgnije pod podeszwą twojego Warhammera (oczywiście unseena), to po prostu bierzesz taki Objective i robisz wjazd.

Oprócz tych prawie że tabelek dostajemy porcję informacji o sytuacji we frakcji i widokach na przyszłość. Mamy również informację o, na przykład: jak wielkie korporacje zabezpieczają się przed atakiem. Co robią, kiedy regularne wojska opuszczają planetę? Jak się zabezpieczają przez piratami i czy wytrzymają ofensywę wrogich sił? A to ciekawy temat, bo o ile prywatne przedsiębiorstwa na planetach władanych przez Domy mają w tym temacie praktycznie dowolność, to w strefach okupacyjnych jest im trudniej, ale są też mniej narażone na ataki mające na celi je zwyczajnie zniszczyć, czy splądrować.

Co cieszy w nowych publikacjach to fakt, że nie są to skany, więc nawet w dużej rozdzielczości (i powiększeniu) prezentują się tak jak powinny. Inna sprawa, że jakość złożenia tych pdfów jest marna. Jedynie Acrobat jako tako sobie z nimi radzi. Ilość warstw jakie tam wrzucili robi z procesora patelnię nawet przy przewijaniu stron, a bateria w laptopie wiadomo z gumy nie jest. W warunkach polowych lepiej mieć wydruki. Nie jest to wada tylko Objectives, bo kampanie do Warchesta również mają to samo. Najgorsze pod tym względem są mapki na końcu tych książek. Czytelne, nie powiem, i całkiem informatywne, ale zanim to się załaduje po każdym przeskalowaniu dokumentu… Sytuację poprawia czytelny spis treści, szukajka (wiadomo, PDF) oraz zakładki.

Wszekie źródła do Battletecha witam z otwartymi ramionami. Zwłaszcza te kosztujące poniżej 10$, bo CGL cenią się jak nie powiem kto gdzie. Stare skany sprzedają za cenę nowych podręczników na Rebelu, co raczej nie wróży wysokiej sprzedaży. Objectives mam dwa: Stainerów i Klany, jestem bowiem zainteresowany frontem na linii klano-steinerowej (co prawda bardziej w latach późno-inwazyjnych oraz Wojny Domowej), więc materiału mam aż za dużo. Jest o czym poczytać i jest napisane Z SENSEM, podane informacje są rzeczywiście przydatne na potrzeby kampanii Warchest.